Skip to main content

Merken met karakter 

Merkpersoonlijkheid

Hoe komt het toch dat bepaalde merken je het gevoel geven dat ze deel uitmaken van je leven? Met sommige merken zijn we zelfs zo verbonden dat we niet meer zonder kunnen en willen. Denk maar aan Apple fans die uren in de rij staan om de nieuwste iPhone te bemachtigen of de koffie van de Starbucks waar we met liefde vele euro’s meer voor betalen. De aantrekkingskracht van deze merken zit hem in merkpersoonlijkheid. De persoonlijkheid van een merk is de verzameling eigenschappen en kenmerken die consequent worden gebruikt in de hele merkbeleving. Hierdoor spreek je mensen aan, is je boodschap herkenbaar en zorg je ervoor dat jouw doelgroep je merk vertrouwd.  

Geef je merk karakter

Je wilt niet inwisselbaar zijn of opgaan in de grijze massa. Om op te vallen en een duurzame relatie met jouw doelgroep aan te gaan is het daarom belangrijk om het persoonlijk te maken! Geef een merk persoonlijkheid door een archetype aan je merk te koppelen. Met een archetype geef je jouw merk karakter. Een goed uitgewerkt archetype geeft richting aan al je communicatie- en marketinguitingen. Naar buiten toe geeft een goed uitgevoerd en authentiek archetype de juiste identificatie voor je doelgroep. Ze begrijpen beter wie je bent als merk, wat je wilt vertellen en of ze je vertrouwen. Een heldere merkidentiteit is zeker niet alleen voor grote A-merken weggelegd. Juist niet. Een archetype is een slimme manier om voor alle merken meer houvast en eenheid te ontwikkelen. 

Geschiedenis van de archetypes

Het is bijna 100 jaar geleden dat psychiater en arts Carl Jung ontdekte dat je de mensheid grofweg kunt onderverdelen in twaalf persoonlijkheden, die hij Archetypes noemde. Zijn inzichten zijn nog steeds zeer actueel en worden op veel verschillende manieren ingezet. Niet gek, want door gebruik te maken van een archetype onderscheid je je als merk immers van andere merken binnen dezelfde sector.

Twaalf Argetypes

Ieder archetype heeft zijn eigen kenmerken en karaktereigenschappen. De heerser bijvoorbeeld, dit archetype is vaak een marktleider of monopolist. Vaak zie je dit aan gedrag en de communicatie die constant status bevestigt of versterkt. Voorbeelden zijn ‘Miele er is geen betere’ en  ‘Nespresso: What Else?’
Een ander archetype is de strijder of held. Dit archetype is het meest gericht op winnen, succes maar ook op doorgaan, volharding en resultaten. Nike is met haar winnaarsmentaliteit een echte held qua archetype.

Interessant? We geven je nog twee uitgebreidere voorbeelden:

Archetype The Innocent 
The Innocent, ook wel de Onschuldige genoemd streeft met een kinderlijke onschuld naar geluk. Dit archetype gaat uit van de goede intenties van de mens en is immer positief. Het type ‘het glas is altijd halfvol’. Het zijn merken waar mensen op kunnen vertrouwen. De communicatie: een eenvoudige boodschap die verfrissend en transparant is.

De ASN Bank heeft als zakelijke dienstverlener het archetype The Innocent. Sinds de oprichting in 1960 streeft de bank naar een duurzame en eerlijke samenleving. ASN belooft haar klanten rendement uit betrouwbare en transparante investeringen, waarmee zij bijdragen aan een duurzame wereld. De bank biedt haar klanten bijvoorbeeld transparantie in de vorm van tekst en uitleg over investeringen op haar website en andere communicatiemiddelen. Alle onderdelen worden getoetst op de drie duurzaamheidspijlers van ASN: Klimaat, biodiversiteit en mensenrechten.  

The Everyday Man
Dit archetype is de gewone buur die altijd voor je klaarstaat. Zijn sympathieke en no-nonsense houding maken dat hij een geliefd persoon is onder velen. De gewone man communiceert echt, eerlijk en werkt hard. Je voelt je op je gemak bij hem.  

De HEMA, wie kent deze winkel niet? Een schoolvoorbeeld voor The Everyday Man. Sinds de oprichting heeft de HEMA haar merkwaarden superscherp en blijft die eeuwig trouw. Begin 20ste eeuw opende de eerste HEMA haar deuren. Warenhuizen waren toen alleen bestemd voor rijke en welvarende mensen. De oprichters wilden juist een warenhuis dat ook voor gewone mensen bereikbaar was. Het winkelconcept onderscheidde zich door de eenheidsprijzen die werden gehanteerd. Vanaf dag 1 staat de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij voor eenvoud, optimisme, betrouwbaarheid, toegankelijk en typisch Hollands. 

De HEMA is de winkel die voor iedere gewone Nederlander altijd een oplossing heeft. Voor scholieren, studenten, vaders, moeders, gezinnen en alleenstaanden. Voor iedereen. HEMA gelooft dat simplisme de oplossing is voor de hectische en drukke wereld waar we in leven. Eenvoud geeft overzicht en schept duidelijkheid. 

In het kort

  • Merken die als basis een menselijk karakter (archetype) hebben zijn bewezen succesvoller.  
  • Mensen herkennen deze karakters vanuit hun onderbewustzijn en vertrouwen het merk daarom eerder.  
  • De doelgroep voelt sterker een band met het merk. Deze blijft langer trouw en keert vaker terug. 

Tot slot

Voor merkpersoonlijkheid is het van cruciaal belang dat het écht is en consistent. Het gaat erom dat je beloftes nakomt en dat je waarden en normen zichtbaar zijn in hoe je je gedraagt. Voordat mensen een connectie met je maken, moeten ze je eerst leren kennen. Vervolgens bepalen ze of ze je aardig vinden of niet en of ze je vertrouwen. Als je niet consistent bent in je uitingen, zullen mensen je niet vertrouwen. Het is iets wat onze hersenen standaard doen, zo zijn we geprogrammeerd. Door dit oerinstinct van ons brein overleven we, al eeuwenlang. 

Kruip in de huid van je doelgroep

Wil je een diepgaande en duurzame connectie met je doelgroep, dan moet je voorbij de grenzen van ratio gaan. Kruip in de huid van je doelgroep en speel in op het onderbewuste van je doelgroep. 

Activeer de emotie die jouw doelgroep aanzet tot actie. Plan nu jouw gratis adviesgesprek of neem vandaag nog contact op met Buro Haai via: 06 28744944 of lonneke@burohaai.nl 

Plan gesprek

Ontvang maandelijks advies en tips om nog meer impact te maken

Uitschrijven is heel makkelijk, maar dat doet bijna niemand.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam
Toestemming*