Ons reptielenbrein
Ratio of emotie
Wanneer we een product of dienst in de markt zetten richten we ons met de communicatie en marketing vaak op ratio. We vertellen wat het product of de dienst doet en waarom je deze moet gebruiken. Echter de meeste van onze keuzes maken we niet op basis van ratio, maar juist op emotie en gevoel. Voelt het goed, dan kiezen we (of eigenlijk ons brein) voor een dienst, product of persoon. Voelt het niet goed, dan laten we het links liggen.
Ons brein
Dit heeft te maken met de werking van ons brein. Hoewel je twee hersenhelften hebt, bestaan je hersenen uit drie delen. De drie delen waaruit je hersenen bestaan hebben allen een andere functie.
- Het reptielenbrein (het oudste en kleinste deel van je hersenen)
Het reptielenbrein wil maar één ding en dat is overleven. In dit deel van je hersenen domineren instincten: voortplantingsdrang en overlevingsinstincten zoals voedsel. Het reptielenbrein denkt niet na en onthoudt niets, het reageert instinctief en automatisch.
- Het emotionele brein/zoogdieren brein (limbische brein)
Het zoogdieren brein is het domein van jouw emoties. Dit deel van je hersenen screent informatie op emotionele relevantie en vergelijkt deze met herinneringen en gedragingen gebaseerd op eerdere belevenissen. Hierdoor helpt dit deel van je brein om gedrag te mijden waar je een slechte ervaring mee hebt en gedrag te herhalen waar je blij van wordt.
- Het menselijk brein (de neocortex)
Dit is het jongste gedeelte van je brein. Het is vooral verantwoordelijk voor alle ratio en nuchterheid. In dit deel van je hersenen maak je weloverwogen beslissingen, doe je kennis op, denk je logisch na en analyseer je problemen. Dit deel van je hersenen laat zich het beste omschrijven als je gezonde verstand.
Gezond verstand versus instinct en emotie
Wij zien onszelf als intelligente wezens die bewust en wel overwogen handelen. Toch maak je de meeste beslissingen op basis van voornamelijk emoties en primitieve instincten. Vaak is dat relatief onschuldig: je wéét dat je beter geen hele reep chocolade kunt eten, maar je doet het toch. De dopamine die wordt aangemaakt in je emotionele brein wint het van je gezonde verstand. Soms is het ernstiger denk bijvoorbeeld aan verslavingen, waarbij je reptielenbrein geactiveerd wordt.
Kruip in de huid van je doelgroep
Wil je een diepgaande en duurzame connectie met je doelgroep, dan moet je voorbij de grenzen van ratio gaan. Kruip in de huid van je doelgroep en speel in op het onderbewuste van je doelgroep.
Activeer de emotie die jouw doelgroep aanzet tot actie. Plan nu jouw gratis adviesgesprek of neem vandaag nog contact op met Buro Haai via: 06 28744944 of lonneke@burohaai.nl
Ontvang maandelijks advies en tips om nog meer impact te maken
Uitschrijven is heel makkelijk, maar dat doet bijna niemand.
"*" geeft vereiste velden aan