Aanleiding
De prijzen van energie stijgen en de inflatie houdt aan. Hierdoor komen veel inwoners in de financiële problemen. Om te voorkomen dat inwoners deze winter in de kou zitten heeft Buro Haai samen met de gemeente Dordrecht en Het Vogelnest de afgelopen maanden de Energiehulp ontwikkeld.
Achtergrond
Om het energiegedrag van deze inwoners te veranderen is het essentieel om te begrijpen welke factoren aan de basis van het gedrag liggen. De Energiehulp is daarom ontwikkeld aan de hand van CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument). CASI past wetenschappelijke inzichten over gedrag toe in communicatie. De doelgroep die leeft in armoede is in kaart gebracht. Onderzocht is wat hen drijft en motiveert, maar ook waar de weerstand zit. Door hierop in te spelen en gebruik te maken van diverse gedragsmechanismen weten we daadwerkelijk de doelgroep te activeren om mee te doen aan de energietransitie.
Energiearmoede
Er zijn regelingen en beschikbare subsidies. Maar veel van deze huishoudens beschikken niet over de juiste informatie, vaardigheden of middelen om hier gebruik van te maken. Het is moeilijk om huishoudens met schulden, of mensen die laaggeletterd zijn, door middel van generieke regelingen over te halen iets te doen aan energiebesparing. Daarom ontwikkelden we de Energiehulp. Een laagdrempelige campagne die inwoners motiveert een huisbezoek in te plannen. Een Energiehulp komt bij inwoners langs, geeft tips en brengt kleine energiebesparende maatregelen aan.
Eenvoudig en snel geregeld
De basis van de campagne is een website waar inwoners zelf een afspraak kunnen plannen met de Energiehulp. Het maken van een afspraak met de Energiehulp eenvoudig en binnen een minuut geregeld. Twijfelaars lezen op de website reviews en blogs van andere inwoners en vinden hier een antwoord op hun vragen. Door middel van de inzet van diverse on- en offline middelen en kanalen wordt de doelgroep aangesproken en geactiveerd een afspraak in te plannen.
Persoonlijk en betrouwbaar
Een betrouwbare afzender is belangrijk voor de doelgroep. Daarom kiezen we voor een persoonlijke aanpak. We maken de medewerkers van Energiehulp letterlijk en figuurlijk het gezicht van de campagne. Zij komen op alle middelen in beeld en copy terug om de persoonlijkheid te vergroten en het vertrouwen van inwoners te winnen. De gemeente is de secundaire afzender en wordt in iedere uiting als formele afzender meegenomen. Voor een goede fit zijn alle middelen ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep.
Ook impact maken?
Laten we praten!
Plan nu jouw gratis adviesgesprek of neem vandaag nog contact op met Buro Haai via: 06 287 449 44 of lonneke@burohaai.nl