De kracht van reviews
Keuzestress
We maken als mens duizenden beslissingen per dag. Van de keuze voor je beleg of outfit tot grote incidentele keuzes als ga ik op vakantie of verduurzaam ik dit jaar mijn huis? Wil je als bedrijf, organisatie of zelfs als tinderdate dat die keuze op jou valt? Maak dan gebruik van sociale bewijskracht, dan wordt het maken van die ene beslissing net iets makkelijker.
Sociale bewijskracht
Volgens Dr. Robert Cialdini, professor in marketing en psychologie, is sociale bewijskracht één van de zes krachten om mensen te overtuigen. We zijn als mensen over veel dingen niet zeker, logisch we kunnen ook niet van alles en iedereen verstand hebben. Maar ons brein wil wel graag zekerheid, daarom kijken we op onzekere momenten naar wat anderen doen. We volgen dan graag dat voorbeeld.
Laat je leiden
Stel je bent op zoek naar een hotel voor een gezellig weekendje weg. Als vervolgens honderden mensen je vertellen dat een hotel goed is, dan zal het wel zo zijn toch? Een review draagt bij aan betrouwbaarheid, transparantie en bevestiging. Oftewel als we het zelf niet (echt) weten, laten we ons gedrag leiden door het gedrag van de mensen om ons heen. Dat is precies waar sociale bewijskracht op neerkomt.
Nog niet overtuigd?
Sociale bewijskracht werkt vooral goed als mensen ergens onzeker over zijn en nog niet weten of ze akkoord gaan met een voorstel. Dus ben je nog niet volledig overtuigd om met Buro Haai in zee te gaan? Bekijk dan hieronder waarom je dit wel zou moeten doen 😊.
Ontvang maandelijks advies en tips om nog meer impact te maken
Uitschrijven is heel makkelijk, maar dat doet bijna niemand.
"*" geeft vereiste velden aan